Hé jij CEO, pak het podium!

Wat is het juiste moment om het podium te pakken? En wie schuiven we naar voren? Het zijn vragen waar communicatieprofessionals bij bedrijven mee te maken krijgen. Voor mij is er maar een antwoord mogelijk: de CEO is de ultieme woordvoerder. CEO’s kunnen met hun presentaties en speeches waarde toevoegen. Hun reputatie kan positief afstralen op de reputatie van het bedrijf of merk, zo blijkt uit onderzoek.

Om dat podium te pakken, moet je als CEO wel je hoofd boven het maaiveld uitsteken en laten zien dat je een andere boodschap hebt dan vakgenoten. Zo moeilijk is dat helemaal niet. Ga er eens goed voor zitten en bepaal de onderwerpen waar jij als expert een mening over hebt. Denk aan nieuwe producten of diensten waar jouw bedrijf aan werkt, hoe je het verschil maakt als werkgever en succesverhalen van jouw bedrijf. Zoek er voldoende onderbouwing bij, bereid je verhaal goed voor en ga er mee de boer op. In de beginfase raad ik aan om ‘ja’ te zeggen op zoveel mogelijk uitnodigingen waarbij je je expertise kunt toelichten. Zo leer je hoe het werkt.

Een topman voor wie ik grote bewondering heb is Eduard Schaepman van Tribes. Ik leerde hem jaren geleden kennen toen ik Regus communicatieadvies gaf. Schaepman was daar toen CEO. Ik vond hem te ‘eager’. Hij wilde zo ontzettend graag in de publiciteit en had daar alles voor over. Het maakte hem niet of hij een uur heen en een uur terug onderweg was voor een interview van 10 minuten op Radio Katwijk. Steevast in zijn ruitjespak, altijd bereid om de boodschap van zijn voormalige werkgever te verkondigen. Zijn podium werd steeds groter, zijn reputatie steeds sterker en nu, jaren later heeft hij zijn eigen bedrijf Tribes. Hij pakt nog altijd zijn podium wanneer hij kan en wist me tijdens een interview voor mijn boek met trots toe te vertrouwen dat als Tribes verkocht wordt, het bedrijf 25% meer waard is als hij aanblijft.

Zo zie je maar, een CEO die positief zichtbaar is voor medewerkers en klanten en die een goed verhaal heeft voor media, kan grote impact maken met zijn boodschap. Het zal uiteindelijk resulteren in een betere performance en meer winst.

Video: Christine van der Linden geeft Eduard Schaepman ‘De PR-factor’

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *